Jörgen

Hej Jörgen, berätta lite om dig själv och vad du gör utanför jobbet!
Jag bor i Österskär sedan ett par år tillbaka och anledningen till det är närheten till havet då jag har ett stort båtintresse samt älskar Stockholms skärgård. Jag har två barn, en dotter och en son samt en hund. Jag har även ett stort motorintresse då jag tävlat inom Enduro i många år och kört Novemberkåsan samt ett antal Gotland grand national. Jag gillar att röra mig och tränar därför en del, allt i från gym till löpning till mountainbike och längdskidor. Jag jagar en del när jag får tid då jag gillar att vara i naturen samt vetskapen om vad jag stoppar i mig för kött.

Vad fick dig att välja byggbranschen?
Min far drev ett byggbolag så valet var ganska enkelt att välja bygg. Med facit i hand var det ett bra val då jag gillar tanken att bidra till samhällsutvecklingen. När man är klar med ”jobbet” står ett monument kvar som många kommer att vara glada över. Jag gillar verkligen det omväxlande arbetsmomenten som bygg har, den ena dagen är aldrig den andra lik. En gammal klyscha som verkligen stämmer.

Hur länge har du jobbat på Arcona och hur hamnade du här?
Jag har varit på Arcona i ca 2,5 år och sökte mig till Arcona då bolaget har ett fint rykte i branschen, det var faktiskt så att en underentreprenör rekommenderade mig till att ansöka för den tjänst som jag nu har. Såklart är det roligt när en underentreprenör lämnar referenser till bolaget, då har man gjort något rätt i alla fall.

Den ena dagen är aldrig den andra lik. En gammal klyscha som verkligen stämmer.

Berätta om din roll och hur en arbetsdag kan se ut
Jag försöker att sitta på projektet så gott som varje dag då jag anser att det är viktigt för att vi ska vara ett team. Vi startar morgonen med gemensam frukost där vi går igenom vad som händer under dagen och morgondagen, där alla, utifrån sitt kontoansvar, får berätta vad de har på sin agenda. När detta är avklarat brukar jag gå igenom min mejl och återkoppla på ställda frågor. Sedan vid ca kl. 09 börjar oftast möten av olika slag. Det kan vara allt från projektering till ekonomi eller samordningsmöte med verksamheten. Under eftermiddagen kontaktar jag oftast olika personer i projektet för att ställa frågor eller inhämta svar på frågor eller funderingar som finns.

I min roll blir det även mycket ekonomiarbete då det är en stor del av ett projekt.

Vilken är din största utmaning arbetet?
Oj det är många. I min roll är jag ansvarig för att i projektet styra enligt våra rutiner som vi har i våra styrdokument. Det innebär att säkerställa att vi jobbar mot uppsatta mål så som god lönsamhet, kvalitet, hålla tidsplan och leverera projektet utan fel. Min största utmaning är nog att få med sig allt detta i ett tidigt skede, gärna redan i projekteringsskedet då vi skapar förutsättningarna för det team som jag sedan ska leda i produktionen.

I ledarskapet kan det ibland vara utmanande att få teamet att jobba mot samma mål då det är olika individer med olika förutsättningar och bakgrunder. Detta jobbar vi med innan projektet startar på något vi kallar för Leanstart, följt av uppföljningsmöten.

Hur har du utvecklats under din tid på Arcona?
Jag har nog fått en mer involverande roll i projektet med mer projektstyrning av helheten. Det är allt ifrån anbud till kalkyl till avtal samt produktion och till slut överlämnandet.

Jag vill tro att jag blivit en bättre chef och ledare samt att jag fått en bättre förståelse för helheten i projekten.

Vad tycker du är det bästa med att arbeta på Arcona?
Utan tvekan den sammanhållning vi har inom bolaget, precis alla jag har mött inom bolaget är bra människor och vi hjälper varandra och då  skapar vi  förståelse för varandras arbetsuppgifter inom bolaget.

Kan du berätta om ett projekt du tycker varit extra speciellt?
Det måste var det projekt som jag jobbar med just nu – Tellus. Vi fick i uppdrag av Vallentuna kommun att bygga om och renovera Vallentuna gymnasiums befintliga lokaler som även ska inrymma det nya kommunkontoret. Vi har varit med från första penseldraget där vi tog fram ett förslag till programhandling för att sedan projektera fram handlingar i samverkan med vår beställare till den produkt de önskar. Att sedan utföra detta med kvarsittande hyresgäst under givna tidsramar har varit både utmanande och intressant. Vi har nu kommit halvvägs och lämnat etapp ett med en mycket nöjd beställare, det känns väldigt roligt.